Waktu Brunei

Monday 3 August 2009

WARTAWAN SUDAN PAKAI SELUAR DIHUKUM SEBAT (Dipetik DARI Beritaharian pada Selasa,4.Ogos.2009








NEW YORK: Seorang wartawan wanita dari Sudan, Lubna Hussein menghadapi 40 sebatan rotan kerana memakai seluar di khalayak ramai, perbuatan yang dianggap melanggar kod pakaian bagi kaum Hawa di negara berkenaan. Lubna adalah antara 13 wanita yang ditahan pada 3 Julai lalu dalam satu serbuan polis di sebuah kafe popular di Khartoum kerana memakai seluar. Wanita yang memakai seluar dianggap perbuatan tidak sopan mengikut interpretasi ketat undang-undang Islam diguna pakai pihak berkuasa Sudan.
Semua wanita berkenaan kecuali tiga orang, disebat di balai polis dua hari kemudian. Lubna dan dua wanita lain mahu dibicarakan dan menjemput kakitangan hak asasi manusia, diplomat Barat dan rakan wartawan kepada perbicaraan mereka, hari ini. Wartawan itu memberitahu hakim bahawa beliau akan meletakkan jawatannya dengan misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Sudan, yang memberinya perlindungan diplomatik agar beliau boleh mencabar kod pakaian itu.
Hakim Mudathir Rashid menangguhkan perbicaraan sehingga hari ini bagi memberi Lubna masa untuk meletakkan jawatan. Ketika diwawancara akhbar The Sunday Telegraph, Lubna berkata: "Hukuman sebat sesuatu yang teruk, menyakitkan dan penghinaan terhadap mangsa. "Tetapi, saya tidak takut kena sebat. Saya tidak akan tunduk. Saya mahu pertahankan hak wanita. Di mata dunia, dalam kes ini saya berpeluang menarik perhatian kepada nasib wanita Sudan." Jumaat lalu, Kesatuan Kakitangan PBB menggesa Sudan agar tidak meneruskan sebatan itu dan menyifatkannya sebagai kejam, tidak berperikemanusiaan dan menjatuhkan maruah.
Sementara itu, Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon pula berkata, beliau amat perihatin mengenai kes Lubna dan menyifatkan sebatan di khalayak ramai sebagai mencabuli piawaian hak asasi manusia antarabangsa. – AP/Agensi

No comments:

Post a Comment