Waktu Brunei

Monday 3 August 2009

BOM 13 JUTA KILOGRAM DICIPTA (Dipertik dari Berita Harian pada Selasa,4.Ogos.2009




PESAWAT F-15E Strike Eagle Amerika menggugurkan bom GBU-28 dalam latihan di Florida. Pentagon merancang menghasilkan bom lebih berat daripada GBU-28 dipanggil MOP.





Amerika sasar hapus ancaman nuklear Korea Utara, Iran

WASHINGTON: Pentagon merancang untuk mempercepatkan pengeluaran bom pemusnah kubu bawah tanah 'ultra besar' untuk dipasang pada pesawat pengebom Amerika Syarikat seawal Julai 2010 bagi menghadapi ancaman nuklear Korea Utara dan Iran.

Bom seberat 13 juta kilogram bukan nuklear itu yang dinamakan Penembus Letupan Besar (MOP) masih diuji dan direka cipta untuk memusnahkan kubu bawah tanah yang dalam.

Jika Kongres meluluskan dana untuk pengeluarannya, pesawat pengebom B-52 yang mampu mengelak daripada dikesan radar keluaran firma Northrop Grumman 'berupaya membawa bom itu menjelang Julai 2010,' kata jurucakap tentera udara, Andy Bourland.

"Tentera udara dan Jabatan Pertahanan meneliti kemungkinan mempercepatkan program mengeluarkan bom itu. Perbincangan sudah diadakan dengan empat jawatankuasa Kongres mengenai penggunaannnya. Keputusan muktamad belum dibuat," katanya.

Senjata kawalan untuk sasaran tepat itu dibina oleh Boeing Co dan mungkin menjadi bom terbesar pernah digunakan oleh Amerika.
Ia akan membawa lebih 24,404 kilogram bahan letupan, memberi impak 10 kali ganda berbanding bom BLU-109 seberat 907 kilogram, kata Agensi Pengurangan Ancaman Pertahanan Pentagon yang menaja dan mengendali program berkenaan.

Boeing pembekal senjata nombor dua bagi Pentagon. Firma itu sedia menandatangani kontrak dalam masa 72 jam bagi membina bom MOP sebaik saja Kongres meluluskannya, kata Bourland.

Agensi pengurangan ancaman itu bekerjasama dengan Tentera Udara bagi program menguji dan menggunakan bom itu, kata jurucakapnya, Betsy Freeman.

Ibu Pejabat Tentera Amerika di Pasifik yang mengetuai perancangan persediaan pertahanan menghadapi ancaman Korea Utara dan Ibu Pejabat Pusat yang menguruskan misi menghadapi Iran, dilaporkan menyokong untuk mempercepatkan pengeluaran bom itu, kata Kenneth Katzman, pakar mengenai Iran di jabatan Perkhid-matan Penyelidikan Kongres. – Reuters





PESAWAT F-15E Strike Eagle Amerika menggugurkan bom GBU-28 dalam latihan di Florida. Pentagon merancang menghasilkan bom lebih berat daripada GBU-28 dipanggil MOP.

No comments:

Post a Comment