Waktu Brunei

Thursday 13 August 2009

DNA IBROHIM, BUKAN NORDIIN M TOP (dI Petik dari Berita Harian Khamis, 13.8.2009)




Suspek ditembak mati penggubah bunga di JW Marriott, Ritz-Carlton




JAKARTA: Lelaki ditembak mati dalam operasi polis Sabtu lalu disahkan bukan suspek pengganas paling diburu di Asia Tenggara, Noordin Mohd Top, sebaliknya adalah seorang penggubah bunga. Ujian DNA daripada lelaki ditembak mati itu tidak menyamai DNA yang diperoleh daripada keluarga Noordin, kata Ketua Unit Pengenalan Mangsa Polis Indonesia, Eddy Eddy Saparwoko semalam.


Noordin, warga Malaysia didakwa terbabit dalam beberapa siri serangan bom di Indonesia sejak 2003 dan menjadi suspek utama dalam serangan bom berkembar terhadap hotel mewah JW Marriott Hotel dan Ritz-Carlton di Jakarta 17 Julai lalu yang membunuh sembilan orang termasuk dua penyerang. "Ujian DNA itu tidak menyamai sampel yang diambil daripada keluarga Noordin," kata Saparwoko pada sidang akhbar yang disiarkan secara langsung oleh televisyen tempatan. Sebelum ini media tempatan melaporkan Noordin yang diburu di Indonesia dan Malaysia sejak 2001 terbunuh dalam serbuan polis ke atas sebuah rumah terpencil di Temanggung, Jawa Tengah Sabtu lalu.


Saparwoko berkata, lelaki yang mati dalam operasi itu adalah Ibrohim yang bekerja sebagai penggubah bunga di hotel JW Marriott dan Ritz-Carlton yang diserang bulan lalu. Ketua jurucakap Polis Nasional, Nanan Sukarna, berkata Ibrohim adalah perancang dan penyusun serangan bom ke atas dua hotel milik firma Amerika Syarikat itu, bersama lima yang lain termasuk Noordin masih diburu. Ibrohim yang bekerja di hotel itu sejak dua tahun lalu, mula mengenal pasti sasaran tiga bulan sebelum serangan dan menyeludup masuk bahan letupan me- nerusi tempat punggah barang di tingkat bawah tanah hotel J W Marriott, kata Nanan. Jurucakap polis itu menunjukkan rakaman televisyen litar tertutup hotel itu yang memaparkan seorang lelaki tunggal memunggah turun tiga kotak daripada sebuah pikap kecil. Rakaman video itu juga menunjukkan Ibrohim membawa salah seorang daripada pengebom bunuh diri yang mati – seorang lelaki berusia 18 tahun – memasuki hotel itu pada 8 Julai – seolah-olah membuat raptai bagi serangan berkenaan. "Kami mengenali dia. Dia bekerja sebagai penggubah bunga pihak ketiga," kata Allan Orlob, Ketua Unit Keselamatan Hotel JW Marriott dan Ritz-Carlton yang dimiliki pihak yang sama. Ibrohim meletak jawatan pada hari serangan bom berkenaan dilancar, Orlob memberitahu The Associated Press (AP). Beliau meninggalkan surat agar gaji terakhirnya dibayar kepada mereka yang meminjamkannya wang. - AP

No comments:

Post a Comment