Waktu Brunei

Monday 3 August 2009

IMELDA MAHU BERDAMAI DENGAN KELUARGA AQUINO. (Dipetik dari BeritaHarian pada Selasa,4.Ogos 2009


RIBUAN manusia berhimpun kiri dan kanan jalan ketika keranda Corazon Aquino diusung ke gereja Manila, semalam.


MANILA: Bekas wanita pertama Filipina, Imelda Marcos ingin berdamai dengan keluarga bekas pemimpin, Corazon Aquino, yang memimpin 'revolusi kuasa rakyat' menyebabkan Ferdinand Marcos terpaksa berundur.

Imelda membuat kenyataan itu ketika berpuluh ribu orang melaungkan nama Aquino ketika kerandanya diusung ke gereja Manila melalui jalan raya.

Suami Aquino adalah musuh ketat Marcos dan dibunuh selepas kembali daripada buangan pada 1983. Aquino meninggal dunia hujung minggu lalu kerana kanser usus besar.
"Saya dapat rasa kesakitannya, kehilangan orang yang disayangi, oleh itu saya juga turut berdoa. Jika kedua-dua keluarga ini berdamai, akan wujud keajaiban di Filipina," kata Imelda menerusi televisyen tempatan.

Keluarga Corazon sebelum ini menyatakan anggota keluarga Marcos boleh menghadiri upacara keagamaan bagi bekas presiden itu, tapi jangan mengharapkan sambutan hangat.

Ulasan Imelda itu dibuat selepas anak bongsu Corazon, Kristina Bernadette Aquino mengucapkan terima kasih kepadanya kerana mendoakan ibunya.
"Saya tidak fikir masanya sudah tiba (bagi saya menyatakan ini), tapi terima kasih kepada keluarga Marcos kerana mendoakan ibu saya," kata Kris.

Beribu-ribu orang meninggalkan pejabat, sekolah dan rumah untuk berhimpun di kiri kanan jalan dengan membawa belon kuning, menghayunkan riben kuning dan menabur bunga ke arah keranda Aquino.

Warna kuning adalah simbol penentangan tanpa keganasan yang memaksa Marcos berundur pada 1986. – AP

No comments:

Post a Comment