Waktu Brunei

Wednesday 17 June 2009

KES PENULARAN PERTAMA H1N1 DI MALAYSIA (Dipetik dari beritaharian 18 Jun 2009)

NORSYAFIQAH Ainaa Norhishaammudin (kiri), 18, bersama adik tirinya, Shaffa Ira Mazlan, 17, membuat pemeriksaan Influenza A (H1N1) selepas pulang bercuti dari Dubai di Hospital Sungai Buloh, semalam.

PUTRAJAYA: Malaysia mencatat kes penularan Influenza A (H1N1) pertama dalam negara, membabitkan seorang pelajar perempuan berusia 17 tahun. Pelajar itu antara lima kes baru H1N1 dikesan sejak 24 jam lalu, menjadikan keseluruhan kes meningkat kepada 23. Beliau, yang juga kes ke-19 H1N1 di negara ini, mendapat rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sebelum dirujuk ke Hospital Sungai Buloh (HSB). Berikutan kes pertama penularan tempatan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang ditemui pemberita di Kuching, berkata Kabinet semalam mengarahkan Jawatankuasa Influenza Antara Kementerian mengenal pasti tindakan yang lebih selaras bagi menangani wabak H1N1.

Jawatankuasa itu yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, akan bermesyuarat pagi ini, sehari lebih awal daripada jadual asal pada Jumaat. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pula berkata kerajaan mungkin menghalang penduduk mengadakan aktiviti terbuka sekiranya jangkitan virus H1N1 ke atas pelajar itu menunjukkan ia telah tersebar. Ketika ini, 20 individu yang dikesan pernah bertemu dengan pelajar itu dikuarantin di wad khas HSB bagi tindakan kawalan.
Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Mohd Ismail Merican, berkata pelajar yang tidak mempunyai sejarah melawat negara diisytiharkan berlaku H1N1 itu, mula batuk dan selesema pada jam 9 malam Ahad lalu dan demam keesokannya. "Ketika siasatan, kes ke-19 melaporkan beliau adalah kontak kepada kes ke-12, iaitu pelajar perubatan yang disahkan positif H1N1 pada 13 Jun lalu. "Bagaimanapun, sebelum ini beliau tidak pernah diisytiharkan sebagai seorang kontak kepada kes ke-12, menyebabkan pengawasan dan kuarantin awal ke atasnya tidak dilakukan," katanya dalam satu kenyataan semalam. Mohd Ismail mahu semua kes yang disahkan positif H1N1 memberi maklumat lengkap supaya pengawasan dan kuarantin awal dapat dilakukan. Tindakan mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 boleh dikenakan terhadap mereka yang gagal berbuat demikian.
Beliau berkata, mesyuarat Jawatankuasa Teknikal H1N1 juga memutuskan supaya kementerian mengeluarkan arahan melarang kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah pergi atau dibawa ke hospital kecuali untuk rawatan. Orang awam pula tidak digalak melawat hospital, manakala setiap pesakit hanya dibenarkan menerima dua pelawat pada satu masa dan tempoh melawat bagi hospital kerajaan serta swasta akan dipendekkan. Saringan demam juga akan dilakukan kepada semua pelawat yang melawat pesakit di hospital kerajaan dan swasta. Mengenai empat lagi kes yang dikesan sejak 24 jam lalu, Mohd Ismail berkata kes ke-20 membabitkan pelajar universiti awam tempatan berusia 23 tahun yang membuat lawatan sambil belajar bersama 12 rakan dan pensyarah ke Melbourne, 7 Jun lalu. Pelajar itu, yang pulang dari Melbourne dengan penerbangan Air Asia X D7 2723 (tempat duduk 37J) dan tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) pada jam 7.15 pagi 14 Jun, dirujuk ke Hospital Tuanku Jaafar, Seremban untuk rawatan dan kementerian masih mengesan 37 kontak kes berkenaan. Kes ke-21 membabitkan pelajar perubatan sebuah universiti di Melbourne berusia 20 tahun yang pulang bercuti dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dengan pesawat MH128 kelmarin di mana tempat duduknya ialah 20K. Kes ke-22 pula membabitkan lelaki berusia 54 tahun yang mempunyai sejarah urusan perniagaan di Manila selama tiga hari mulai 9 Jun lalu. Dia, yang mula mengalami gejala demam, batuk dan sakit kepala dua hari selepas pulang Jumaat lalu, menaiki penerbangan MH705 ke KLIA dan duduk di kerusi 32H. Sementara itu, pelajar perempuan warga tempatan berusia 22 tahun yang baru pulang dari Melbourne, menjadi kes H1N1 ke-23 di negara ini. Pelajar yang menaiki pesawat Air Asia X D7 2723, tiba di LCCT, Ahad lalu dan duduk di kerusi 48H. Mohd Ismail berkata, kementerian sedang mengesan penumpang dan anak kapal penerbangan terbabit, terutama yang duduk di tiga barisan dan belakang kerusi berkenaan untuk pengawasan. Mereka boleh menghubungi talian 03-88810200 atau 03-88810300 untuk keterangan lanjut.



1 comment:

  1. Salam...
    I got a good news for all of us to combat H1N1. Check it out!!!

    FIGHT THE INFLUENZA A(H1N1) FLU WITH PROTECUR-100?

    H1N1 is a global problem and it doesn't appear to be stopping. With WHO declaring LEVEL 6 which is PANDEMIC level for H1N1, now is the time to pay extra attention to your health. You really need a strong immune system so that you can reduce your risk of contacting H1N1.

    www.PROTECUR.com

    ReplyDelete