Waktu Brunei

Wednesday 17 June 2009

PYONGYANG UGUT SERANG JIKA DIGANGU AMERIKA. (Dipetik dari beritaharian 18 Jun 2009)



Pyongyang ugut serang jika diganggu Amerika Pakar sahkan peluru berpandu boleh disasar hingga ke AS SEOUL: Korea Utara semalam memberi amaran akan melancar serangan balas '1,000 kali ganda' jika digugat Amerika Syarikat dan sekutunya, amaran terbaru negara komunis itu selepas dikecam dan dikenakan tindakan sekatan antarabangsa berikutan langkahnya membuat ujian nuklear. Akhbar Jepun dan Korea Selatan melaporkan Pyongyang sedang menyiapkan lokasi pelancaran bagi menguji peluru berpandu jarak jauhnya yang menurut pakar boleh menyasarkan Amerika Syarikat. Timbalan Menteri Russia berkata, pihaknya akan menembak mana-mana peluru berpandu yang ditujukan ke arah negaranya.
Amaran serang balas oleh Pyongyang itu yang disiarkan oleh media Korea Utara, dibuat beberapa jam selepas Presiden Barack Obama mengisytiharkan negara komunis itu sebagai 'ancaman besar' kepada dunia dan berjanji akan melaksanakan sekatan yang diluluskan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu baru-baru ini. Obama dan Presiden Korea Selatan mengadakan pertemuan di Washington kelmarin dan bersetuju mewujudkan pakatan strategik global bagi memujuk Pyongyang membubarkan senjata nuklearnya. Pyongyang berkata, bom nuklearnya adalah sebagai penghalang kepada Amerika Syarikat yang didakwanya merancang dengan Seoul untuk menjatuhkan rejim diketuai diktator Kim Jong Il yang baru-baru ini mengumumkan pelantikan anak lelakinya berusia 26 tahun sebagai pengganti.
"Jika AS atau pengikutnya mencabul kedaulatan republik itu walau sedikit sekalipun, tentera dan rakyat kami akan melancarkan serangan balas 1,000 kali ganda," kata akhbar Korea Utara, Minju Joson. Komentar itu yang juga disiarkan oleh agensi berita, Korean Central News Agency, juga menggelar Obama 'seorang hipokrit' kerana mencadangkan dunia bebas nuklear tetapi pada masa sama membangunkan senjata nuklear baru. "Program nuklear bukanlah monopoli AS," katanya. – AP

No comments:

Post a Comment